Rengøring er en af de pligter der fylder en del for de fleste danskere. I en travl hverdag har mam dog sjældent tid til for alvor at gå i dybden med rengøringen. For det meste bliver det til lidt støvsugning hist og her, blandet med noget gulvvask og vask af de mest udsatte overflader.
Dette er der ikke noget stort problem i, men det er dog vigtigt en gang i mellem at komme helt dybden og få rengjort hele sit hjem. Men hvordan gøres dette bedst? Hvor ofte skal man gøre det? Hvor skal man starte? Få svarene og tre generelle tips i denne lynguide til hovedrengøring.
Læg en plan
En klassisk fejl mange laver når de skal gøre hovedrent, er at de går i gang uden at have en klar plan for hvad der skal ske. For nogen kan dette måske du, men for de fleste er det smart at lægge en ordentlig plan for hvordan rengøringen skal forløbe – særligt hvis du skal rengøre hele huset.
Det er ekstra smart at lægge den i god tid, da det giver en tid til at tjekke om man har alt der skal bruges. Desuden er der dele af rengøringen der kan være smarte at tage på forhånd, hvilket du hurtigt vil kunne spotte hvis du lægger en plan.
Hvis du ikke helt ved hvor du skal starte, kommer her en kort oversigt over hvordan en plan kunne se ud. Start med at rydde op og eventuelt komme af med ting der skal ud, både til gen-brug og affald. Ved selve rengøringen er det smart at starte oppefra og bevæge sig ned. Det er også vigtigt at rengøre alle møbler i sig selv og bag ved de fleste.
Inddrag alle
Rengøring er sjældent folks favoritaktivitet, men hvis det gøres til et fælles projekt, kan det hur-tigt blive både en spændende og lærerig oplevelse for familien, og særligt for børn. Børn kan typisk mere end man regner med, og at lære gode rengøringsvaner og at tage ansvar fra en ung alder, er både godt for børnenes udvikling, og kan på sigt gøre rengøringen af hjemmet meget nemmere.
For at motivere børn er det godt at inddrage dem på forhånd. Hør på deres forslag og lad dem snakke om, hvad de måske kunne tænke sig at hjælpe med. Giv dem opgave der til deres alder og generelle kunnen. Vær heller ikke bange for at give dem lidt ansvar. Det er med til at give dem følelsen af at være brugbare.
Det er også smart at inkorporere forskelligt sjov i rengøringsprocessen. Lav eventuelt lege om hvem der kan banke tæppet hårdest, og køb sjovt og praktisk udstyr til din rengøring. For ek-sempel kan et par moppe-hjemmesko gøre gulv-vasken til en leg. Som ekstra motivation kan rengøringsdagen afsluttes med noget hygge for hele familien som restaurantbesøg eller en tur i biografen.
Én eller flere dage
Et stort spørgsmål når der skal planlægges rengøring er hvorvidt man skal tage hele huset i ét tag eller dele det op, så man tager et værelse ad gangen. Der er fordele og ulemper ved begge. Den åbenlyse fordel ved at dele det op er, at man typisk kan tage et værelse på en eftermiddag, og dermed klare det over nogle hverdage uden at inddrage weekenden.
Ulempen er dog, at snavs kan trækkes fra andre rum til det rengjorte værelse. Desuden får du ikke følelsen af et helt rengjort hjem, og det kan være svært at inddrage børn i selve rengøringen. En weekend er typisk hvad der kræves for hele boligen – selvfølgelig afhængigt af størrelse og andet. Efter en sådan weekend er alt klaret, og du kan nyde et skinnende, rent hus.